profile image
by fathilullail
on 16/2/16
I like this button1 person likes this
Seloka #Malaysia Tanah Airku |
Dulu tersingkap sejarahnya. British kata #Melayu tak pandai menoreh, maka di import orang India ke Malaya untuk memperkasakan industri getah.

British kata Melayu tak kuat melombong maka di import Cina untuk memperkasakan industri bijih. Hampir 100 tahun India dan Cina berasimilasi dalam kehidupan berkomuniti dengan masyarakat Melayu. Pola demografi penduduk turut tersusun mengikut kaum.

Melayunya di pesisir dan kampung kampung hidup dengan gaya feudal. Raja dan bangsawan dihormati. Hamba sahaya ibarat kais pagi makan pagi.. sawah berhuma memukat jadi pekerjaan ruji.

Indianya di estet getah. Yang berani berhijrah berdagang berantah. Asal jadi kaya hidup tak betah.

Cinanya pula di lombong-lombong. Di pekan berkedai menjaja ke kampung. Melayu pelanggan berbondong-bondong. Itulah wajah kita selama ini.

Tanah dikongsi penuh harmonis. Walaupun dijajah Jepun dilangsi komunis. Tetap dipertahankan demi nasionalis. Menerima kenyataan Malaysia ni perlu dikongsi.

Sekarang British sudah tiada. Gantinya pemerintah asalnya bumiputera. Melayu konon terasnya negara bangsa. Masakini Bangla pula dijadikan perantara.

Konon untuk membangunkan negara. Diimport masuk berjuta-juta. Diletak segala ceruk seranta. Nanti membiaknya berganda-ganda. Belum dikira Nepal, Myanmar, Filipino dan Rohingya. Indonesia tak perlu dikata. Keturunannya ada yang jadi menteri penguasa.

Tibalah saat anak cucu kita bermasyarakat dengan mereka. Kalau leka mungkin jadi hamba di bumi merdeka.

Waktu itu longkangkan sahaja slogan tiada Melayu Hilang Di Dunia. Ingatlah wahai anak bangsa. Malaysia yang ada sudah cukup perisa. Melayu Cina India Iban Kadazan dan segala. Jangan lagi ditambah perwarna. Kelak cacamerba jadinya negara.

Yang menderita anak cucu kita. Sekian seloka senda. Untuk santapan minda terbuka. - Cikgu Emmet.



Sumber : Bila Cikgu Emmet menulis https://www.facebook.com/745778838803455/photos/a.758865627494776.1073741829.745778838803455/966233540091316/?type=3